Astăzi, 10 septembrie, se împlinesc 33 de ani de la cea mai mare catastrofă navală din istoria României, scufundarea navei Mogoșoaia.
33 de ani de la marea catastrofă de pe apele Dunării. Pasagerul „Mogoșoaia” a plecat într-o cursă regulară dinspre Portul Galați spre localitatea tulceană Grindu, îmbarcată cu 246 de pasageri și 9 membri ai echipajului. Niciunul dintre aceștia nu s-a gândit la dezastrul care urma, la doar câteva minute după ce a ieșit din port, nava de pasageri s-a ciocnit de un împingător bulgăresc „Petar Karamincev” și s-a scufundat. Incidentul s-a produs în condiții de ceață deasă.
Doar câteva minute a durat până când Titanicul de România, nava „Mogoșoaia” s-a scufundat în apele Dunării. Nu mai puțin de 239 de persoane au murit în apă sau prinși între fiarele vaporului. Familii întregi au murit în doar câteva minute.
Doar 16 persoane au reușit să supraviețuiască celei mai mari catastrofe de pe apele României. Un băiețel de doar cinci ani, din Galați, a fost găsit de echipele de salvare în timp ce putea pe un bidon de plastic.
33 de ani de la marea catastrofă de pe apele Dunării. Filmul complet al tragediei
Nava Mogoșoaia, construită în anul 1975, a plecat din Portul Galați la ora 08:10, pe o ceață densă. Cei mai mulți dintre pasageri mergeau la rude, alți mergeau acasă de la muncă, iar mai multe familii se întorceau de la o nuntă. Doar 10 minute au mers lin pe apele Dunării până când nava a fost lovită de împingătorul bulgăresc.
Autoritățile au ajuns în grabă și au început să caute cadavrele, iar circulația navală a fost oprită toată noaptea pe fluviu pentru a nu agăța vreun corp neînsuflețit și al duce la distanță.
„Voiau să ştie câţi oameni au fost la bord şi ne întrebau «Cine era lângă tine?», «Pe cine cunoşteai dintre pasageri?». La amiază, tot satul era pe marginea Dunării“, îşi aminteşte el. După ce s-a ridicat ceaţa, au început să apară primele cadavre. „Erau femei, bărbaţi, copii. Cred că au murit atunci cam 20 de copii“, spune un martor.
Zilele treceau și tot mai multe cadavre erau găsite de autorități, unele au apărut după ce scoaterea epavei din apă. În satul Grindu nu există familie care să nu își fi pierdut o rudă apropiată. Mulți dintre aceștia nici nu își mai recunoșteau morții căci erau deja descompuși. Cadavrele din port erau împărțite în două: pentru adulți și pentru copii.
Citește și: Cât de aproape este România de intrarea în Schengen. Toți mai mulți lideri europeni își arată sprijinul
„Era un curent foarte mare acolo şi nu puteau să coboare scafandrii. Apoi au adus două cuşti metalice de la un şantier şi aşa coborau la epavă. Cum încercau să ridice epava, cum mai ieşeau cadavre prinse în Mogoşoaia. În cele din urmă, au venit două remorchere“, îşi aminteşte un supravieţuitor.
Evenimentul nu a ajuns în ziare, nu a fost preluat de presa de pe vremuri, căci în perioada comunistă așa erau lucrurile. O singură știre, în partea de jos a unui ziar, titra „Accident naval pe Dunăre”, iar informația era aceasta, potrivit Adevărul.
„Duminică, 10 septembrie, pe Dunăre, în condiţii de vizibilitate redusă, o navă românească de pasageri s-a ciocnit cu un remorcher ce naviga sub pavilion bulgar. Ca urmare a ciocnirii, nava românească de pasageri s-a scufundat. Din cei 169 de pasageri şi 10 membri ai echipajului, au fost salvate 18 persoane. Operaţiunile de salvare continuă. La indicaţia conducerii partidului şi statului, personal a tovarăşului Nicolae Ceauşescu, s-a constituit o comisie guvernamentală pentru a cerceta la faţa locului cauzele producerii accidentului“.